Det er lovpålagt med kildesortering på arbeidsplassen, og lovene skjerpes stadig. Det er ikke uten grunn. Skal vi ha nok ressurser i fremtiden er kildesortering og gjenvinning helt nødvendig. Kildesortering handler om å bruke ressursene smartere – å gjenvinne de slik at de kan brukes på nytt. Og på nytt.
Sortere på jobb er et program for å lykkes med kildesortering på arbeidsplassen. Programmet hjelper dere å innføre en velfungerende kildesorteringsløsning, og ikke minst, sørge for å få med dere alle involverte. Vi anbefaler å kjøre hele programmet, men det er mulig å bruke trinnenedelene fra programmet hver for seg.
6 måneder etter at vi innførte Sortere på jobb hadde kildesorteringsgraden vår gått opp fra 49 til 65 prosent
xxxx, xxx
1. januar 2023 ble det lovpålagt for alle virksomheter å sortere husholdningslignende avfall, inkudert mat- og plastavfall. Les mer om lover og regler her.Finn kortversjonen av hva loven betyr for arbeidsplassen her.

1. Start med å få god oversikt
[sortere-general-accordion]Finn ut hvor mye dere sorterer i dag, hvilke avfallstyper dere sorterer feil og hva som kan sorteres bedre. En kartlegging av dagens situasjon kaller vi en nullpunktsmåling. Den gir et godt utgangspunkt for å sette seg mål, iverksette tiltak og vurdere resultater underveis.
Nullpunktsmåling kan gjøres gjennom en plukkanalyse, som er en målemetode for å finne ut hva slags avfall dere produserer og hvordan dette er sortert. Dere kan gjøre en enkel plukkanalyse selv ved å gå gjennom avfallet fra en kort periode (for eksempel se på avfallet fra tre vanlige arbeidsdager).
Er dere et større selskap og ønsker en profesjonell plukkanalyse, kan dere kontakte avfallsselskapet deres.
tekst, tekst
tekst, tekst

2. Involver og få innsikt
[sortere-general-accordion]tekst, tekst
´
tekst, tekst
´